AKO SA (NE)STARAŤ O ELEKTROBICYKEL

Typy a rady so servisu k vám domov. V kocke vám poradíme návod ako si svoj ebajk udržať v chode čo najdlhšie a ako zbytočné nepreplácať. Nemusíte byť špecializovaný servis bicyklov aby ste zvládli diagnotikovať stav svojho elektobicykla.  Asi nikoho neprekvapí že tento návod bude o čistení, mazaní a včasnej kontrole, prevencií. ALE AKO správne čistiť, mazať a kontrolovať elektrobicykel? KEDY tieto úkony vykonávať? 

Na tieto otázky vám zodpovie Ľubo „Bloďák“z nášho servisného centra v Tybike.sk

"Elektrobicykel je stroj ktorý si vyžaduje pravidelnú údržbu"

Kontrola stavu bicykla je ta najdôležitejšia zásada ktorú keď si osvojíte predídete nežiadúcim problémom a nákladným opravám. 

Kedy začať s kontrolou svojho E-bicykla? Praktický od jeho kúpy. Už či ste hrdý majiteľ nového stroja alebo jazdenký je potrebné si skontrolovať vôle a chod komponentov. Primárne by sme mali venovať pozornosť na náš pohon – motor elektrobicykla. Keďže sa jedná o nákladný komponent ktorý keď sa zanedbáva vie potrápiť. A na jeho výmenu musíte siahnuť hlboko do vrecka.

STREDOVÝ POHON

Konštrukcia pohonnej stredovej jednotky sa líši od značky výrobcu či dokonca modelovej rady. Preto neexistuje úplne jednotný návod ako takú kontrolu stredového pohonu vykonať ale poskytneme vám kľuč k úspešnej detekcií stavu pohonnej jednotky. 

 

Stredový pohon elektrického pozostáva : 1. Skriňa, 2. Elektroničká časť, 3. Prevodovka, 4. Stredové zloženie - hriadeľ.

Kontrola stredového motora:

Pri vypnutom stave

Zatočíme kľukami dozadu (proti hodinovým ručičkám). Tento test vykonávame rukou! Aby sme cítili prípadný odpor alebo vibrácie. Pohon by mál byť odpojený a točiť by sa mali iba samotné kľuky v hladkosti a bez vibrácií alebo odporu. Pokiaľ cítite odpor alebo sa pohon toči súbežne s kľukami je čas vykonať servis motora.

Zatočíme kľukami dopredu (v smere záberu). Pohon sa má točiť bez problémov, podľa typu bez odporu motora. Režim klasického bicykla.

Axiálne a radiálne zaťaženie stredového zloženia – hriadeľa. Chytíme rukami kľuky a zaťažujeme ich do strán. Pokaľ je táto vôľa väčšia ako 0,5 mm je potrebné túto vôľu odstrániť.

Pri zapnutom stave

Aktivujeme svoj elektrobicykel do režimu ON. Skontrolujeme displej jednotky. Nemali by sa nám zobrazovať žiadne chybové kódy alebo symboly servisu (kľúčik, ozubene koliesko a iné výstrahy).  Posadíme sa na bicykel. Test stavu začíname vykonávať pri zapnutom stave v režime OFF (vypnuta dopomac). Sústredíme pozornosť na zvuky a prenos sily z pedál na reťaz. Prenos sily ma byť plynulý a tichý. Zapíname dopomoc a vyskúšame všetky režimi na rôznych prevodových stupňoch. Prenos sily má byť plynulý a citeľnýSkontrolujeme stav softwaru vo svojom zariadení (pomocou aplikácie pre vašu pohonnú jednotku) pokiaľ to jednotka umožňuje. Chybové hlášky a ich riešenie TU. 

Kedy kontrolovať stredový pohon?

Treba mať na pamäti že niektoré stredové motory majú problém najazdiť 4000km (2 roky) iné vedia so právnym prístupom zvládnuť aj 15000km. Kontrola stavu opotrebenia je v životnosti a spoľahlivosti kľúčová. 

Prvá kontrola stredového pohonu by sa mala vykonať pri kúpe bicykla. Užívateľ sa zoznámi s vlastnosťami svojho pohonu.

Následné každých 1000 až 1500km.

Dôraz treba klásť pred ukončením záruky. Zhruba 1 -2 mesiace pred ukončením záručnej doby je nutné vykonať dôslednú kontrolu stavu pohonnej jednotky. Po vypršaní záručnej doby alebo s nájazdom 4000 – 5000km je dobre si nechať dať v motore vyčistiť a premazať prevodovku s hriadeľom. Kto maže ten JEDÉ. 

 

Ako sa starať o batériu elektrobicykla?

Batéria elektrobicykla patrí k nepohyblivej časti preto jej údržba nie je závislá od natočených km.  Životnosť batérie je podmienená počtom nabíjacích cyklov a časom. Moderné batérie nie je nutné úplne vybíjať pred ich opätovným nabitím, nemá takzvaný pamäťový efekt. Niektoré batérie garantujú až 5000 nabijacich cyklov.

Jednou z hlavných nevýhod všetkých akumulátorov je prirodzené starnutie. Akumulátor časom bez ohľadu na to, či je používaný, alebo nie, stráca svoju kapacitu. Tomuto starnutiu sa nedá zabrániť, je však možné ho minimalizovať a u lítiových akumulátorov to platí dvojnásobne. Zásadou by malo byť, že by sa akumulátor nemal uskladňovať vybitý, zároveň však nie je vhodné ho uskladňovať ani plne nabitý

 

Ako skladovať batériu elektrobicykla?

Ak chceme akumulátor uskladniť mimo sezónu, ideálne by mal byť nabitý na cca 70 – 60% v závislosti od druhu a výrobcu. Odporúčame vyhľadať presné pokyny ako svoju batériu uskladniť (sú uvedené v príručke ktorú ste dostali pri kúpe bicykla). Niektorý výrobca uvádza že je potrebné každých 90dní vašu batériu dať pod nabíjačku. Pokiaľ už neviete dohľadať informácie k svojej batérií platy postup uvedený vyššie. 

Batéria sa ma skladovať na tmavom, suchom mieste pri izbovej teplote.

Kontakty na batérií ako aj bicykli ošetrime prípravkom vhodným na kontakty. Aby sme zabránili oxidácií a degradácií materiálu.

Ako správne čistiť elektrobicykel?

Spoľahlivú prevádzku stroja ide dosiahnuť čistotou pohyblivých častí a ich pravidelným mazaním. U elektrobicykla je to rovnaké. Pre elektrobicykel nie je problém jazda v ťažkom teréne. Treba mať však na pamäti že všetky nečistoty ktoré sa zachytia počas jazdy na vašom bicykli je potrebné po jazde šetrne odstrániť.

ČISTENIE ELEKTROBICYKLA PO JAZDE

Je váš ebajk značné znečistený od blata alebo prachu? Je dobre hneď po jazde tieto nečistoty umyť! Pokiaľ to nespravíme nečistoty prischnú a čistenie bude o to zložitejšie. Ďalšia jazda na znečistenom bicykli ide na úkor životností a spoľahlivosti komponentov. 

Často stačí nečistoty spláchnuť iba čistou vodou, bez použitia prípravkov. Tlakové čistenie vodou je v poriadku pokiaľ sa nejedná o príliš silný tlak vody. To by mohlo mať opačný účinok ako by sme chceli. Preto sa takému čisteniu vyhnite! Aký tlak vody je OK? Ak si z vodou viete striekať na ruku bez toho aby to bolo nepríjemne, bolestivé je to Ok.

Je vás bicykel značné znečistený? alebo špina už prischla? Zoberieme si na pomoc čistiace prípravky určené na údržbu bicyklov a elektrobicyklov.

Nastriekame prípravok na znečistené časti a necháme ho pôsobiť 2-3minúty. Následné bicykel umyjeme vodou a môžeme si pomôcť aj kefou alebo hubkou.

Na znečistený pohon používame degreasser. Nanesieme ho na reťaz, kazetu a prevodník. Necháme ho pôsobiť pár minút a spláchneme vodou. Pokiaľ je pohon stále znečistený proces opakujeme a môžeme si pomôcť aj kefkou.

Po čistení je na rade mazanie! 

 

Ako a kedy mazať elektrobicykel?

Pri čistení sme z komponentov odstránili nežiaduce nečistoty ale aj potrebné mazanie. To je potrebné opätovné naniesť. Našu pozornosť venujeme na reťaz a pruženie (všetky teleskopické komponenty).

MAZANIE REŤAZE

Mažeme iba reťaz ktorá je suchá a čistá! Najvhodnejšie je používať prípravky na báze vosku. To sa nám osvedčilo najviac. Určite nepoužívajte motorový olej alebo olej v spreji. Vaša reťaz síce bude namazaná ale po 5km na seba nachytá poriadny bordel. Čo nechceš. Prípravok nanášame na reťaz za stáleho točenia pohonu v tenkej vrstve. Kazetu ani prevodník nie je potrebné mazať. Postačí ak za stáleho točenia preradíme na každý prevod. Mazanie sa z reťaze nanesie rovnomerné na celú sústavu pohonu.

MAZANIE VIDLICE, TLMIČA a TELESKOP. SEDLOVKY

Určite s pravidelnej údržby nevynechávajte odpruženie na vašom bicykli. Pravidelné mazanie a čistenie klzných plôch je veľmi dôležité. Treba mať na pamäti že povrchovým ošetrením, mazaním nenahradíme dôkladný servis. Malý servis (tlmiča, vidlice, teleskopickej sedlovky) je potrebné vykonať aspoň raz ročné v závislosti od zaťaženia.

Vždy po / pred jazdou si všetky teleskopické časti ktoré sa vsúvajú (klzné plochy) očistíme čistou handričkou alebo papier. obrúskom. Následné nanesieme buď priamo na klzné vedenie alebo handričku malé množstvo prípravku (olej na báze PTFE alebo silikónu). Rovnomerné nanesiem prípravok na celý povrch klznej časti a tesnenie. Iba malé množstvo aby bol povrch vlhký a olej nestekal! Vytvoríme tenký film ktorý zníži trenie a predĺži život tesnení. 

Sme na konci

Rozhodné si netreba z údržby o e-bicykel robiť krížovú cestu 😀 Dá sa to v kľudne stihnúť za 10min.

V zásade platí že ak svojmu stroju tých pár minút venujeme vráti sa nám to v podobe spoľahlivosti a dlhej životnosti. Ak ste naďabili pri svojej kontrole na nedostatky. Obrate sa na svoj servis. Včasné odstránenie problému je vždy jednoduchšie, lacnejšie a šetrí váš čas.

Bicykel má slúžiť Vám, Starosti nechajte nám 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *